تبلیغات
همه چیز در مورد چیلر جذبی و تاسیسات مكانیكی - همه چیز در رابطه با پمپ های آبرسانی -قسمت چهارم
 
همه چیز در مورد چیلر جذبی و تاسیسات مكانیكی
دشمن من تاریكیست برای جنگ با آن شمشیر نمی كشم چراغ می افروزم
درباره وبلاگ


طراحی ، نصب ، راه اندازی ،نگهداری ، تعمیرات كلیه تجهیزات و تاسیسات تهویه مطبوع
09124761848

مدیر وبلاگ : علی قربانیان
نظرسنجی
مطالب ارائه شده تا چه حد قابل استفاده و کاربردی می باشد؟







وضع قرار گرفتن پروانه در پوسته باید به نحوی باشد که فاصله بین آن و پوسته حداقل ممکن باشد . این فاصله باعث می شود که مایع بین پوسته و پروانه قرار گرفته از یک طرف‌ آن راروغن کاری کند وازطرف دیگر مانع سایش پوسته و پروانه شود . به همین دلیل نباید این نوع پمپ را بدون مایع راه اندازی کرد . پمپ ای گریز ازمرکز توانایی ایجاد فشار بالارا ندارند لذا برای رسیدن به فشار بالا از چند پروانه ای ها استفاده می شود . این پمپ برای حجم زیاد و فشار پایین بهترین راندمان را دارد . میتوان جریان خروجی را بردن اینکه درداخل فشار زیاد شود بدون هیچ خطری متوقف کرد . همچنین این پمپ ها جریان خروجی ‌یکنواختی دارند . اگراین نوع پمپ باخروجی بسته کارکند ، درجه حرارت مایع درون پوسته‌ افزایش یافته وبا تولید بخار در قسمت داخلی دچار ارتعاش می شود که دراین وضع می‌ گویند پمپ هوا گرفته و باید هواگیری شود .
ب ) رینگ های سایشی :
تنها نقطه ای که پوسته و پروانه به عنوان اجزای دورانی و ثابت با هم در در تماس قرار می‌گیرند محل رینگهای سایش است . ممکن است که پمپ به دلایل مختلف ‌دچار ارتعاش شود . این ارتعاش باعث ساییده شدن پروانه و پوسته می‌گردد . در بعضی مواقع‌ باعث جام کردن پمپ می شود . برای جلوگیری ازاین وضع از یک حلقه سایش استفاده می شود که هم در پروانه و هم در پوسته کار گذاشته می‌گردد . با کمی لقی و نشت مایع از ما بین‌ این دو رینگ حرکت دورانی ایمپلر بدون ارتعاش و مشکلات مکانیکی صورت می‌گردد . لقی مابین دورینگ پوسته و پروانه موجب عبور لایه ای از مایع پمپاژ شده می شود که بعنوان‌‌ مستهلک کننده ارتعاش عمل می‌کند . اما نشت زیاد مایع نیز باعث افت کارآیی پمپ و هدر رفتن قدرت محرک می‌گردد . ارتعاش زیاد ، فشار زیاد و کارمداوم باعث سائیده شدن رینگ‌ها شده که باید به موقع تعویض شوند .
ج) شافت :
نقش اساسی شافت انتقال گشتاور وارده ، به هنگام راه اندازی و عملکرد و همچنین به‌ عنوان نشیمنگاه و تکیه گاهی برای دیگر قطعات دوار است . حداکثر خیز شافت در شرایط‌ دورانی می باید از حداقل لقی ما بین قطعات دوار و ثابت کمتر باشد . بار های اعمالی به‌ شافت عبارتند از :
1
.گشتاور
2
.وزن قطعات
.3
نیروی هیدرولیکی شعاعی و مقدار طراحی شافت ها این بارها به طور همزمان با فاصله یاتاقان ها ، مقدار( overhuge ) آویخته ازیک سر، سرعت های بحرانی و محل تاثیر بارها مورد بررسی قرارمی‌ گیرند . همچنین‌ شافت ها می بایست تحمل بار های ضربه ای ناشی از پیچش و عدم پیچش و تنش های حرارتی بهنگام سرد و گرم شدن را داشته باشند.
4)
شافت صلب و انعطاف پذیر( نرم ) شافتی که سرعت (دور) عملکرد نرمال آن پایین تر از دور بحرانی نخست آن قرار گیرد به شافت صلب موسوم است . اگر دور عملکرد آن بالاتر از اولین دور بحرانی قرار گیرد آن ‌را شافت انعطاف پذیر گویند .
معمولا دور عملکرد (20% )کمتر و( 25%- 40% ) بالاتر از دور بحرانی( critical speed) نگه میدارند . هنگام راه اندازی و خاموش کردن دستگاه باید خیلی سریع از دور بحرانی‌ عبور کرد.
د) یاتاقان ها :
وظیفه یاتاقان ها در پمپ نگهداشتن شافت و روتور در مرکز شافت در مرکز اجزاء ثابت و تحمل بارهای شعاعی و محوری است . تحمل کننده بارهای شعاعی را یاتاقان های شعاعی و تحمل کننده های بارهای‌ محوری را یاتاقان های محوری نامند . البته یاتاقان های محوری در عین حال بار شعاعی را نیزتحمل می کنند . یاتاقان های مابین کوپلینگ و پمپ را این بورد و یاتاقان های سمت دیگر را اوت بورد گویند . در پمپ های آویخته از یک سر شافت آن یاتاقانی که به پروانه نزدیکتر باشد را این بورد و دورتری را اوت بورد گویند . یاتاقان های محوری در سمت اوت بورد نصب می کنند.
ﻫ) کوپلینگ ها :
کوپلینگ ها برای انتقال دور و گشتاور از ماشین محر ک به ماشین متحرک به کار میروند . وظیفه ی دیگر کوپلینگ از بین بردن نا هم محوری ، انتقال بارهای محوری مابین دو ماشین و تنظیم شافت های محرک و متحرک در مقابل سائیدگی می باشد.
کوپلینگ ها دو نوعند:
کوپلینگ صلب: در مواقعی که دقت هم محوری باید بالا باشد از این نوع کوپلینگ استفاده می کنند . همچنین درمواقعی که لازم باشدکه یکی ازروتورها توسط شافت دیگر نگهداشته شود ، این کار را بوسیله کوپلینگ صلب انجام می دهند . در این نوع کوپلینگ ها اگر دقت هم محوری کم باشد باعث ایجاد مشکلات مکانیکی می گردد .
انواع متداول کوپلینگ صلب عبارتند از :
.1
فلنجی با پیچ های مناسب (استفاده رایج در پمپ های عمودی).
.2
کلمپی چاک دار.
3
.در امتداد محور.
کوپلینگ انعطاف پذیر:
این کوپلینگ های علاوه براینکه وظیفه انتقال قدرت ازموتوربه پمپ (شافت) رادارند عمل ازبین بردن ناهم محوری بین دو شافت محرک و متحرک را نیز انجام می دهند . کوپلینگ های انعطاف پذیر به غیر از مدل چرخ دنده ای برای دورها و قدرت های پایین استفاده می شوند.
و ) غلاف ها :
جهت‌ جلوگیری از فرسایش ، خوردگی و ساییدگی در محل کاسه نمدها و یاتاقان های داخل و دیگر قسمت ها از غلاف های مناسب استفاده می شود .
کاربرد پمپ های سانتریفیوژ:
پمپ دستگاهی است که با ازدیاد فشار سیال باعث انتقال آن از نقطه ای به نقطه ای دیگر می گردد . اساس کار پمپ گریز از مرکز براساس نیروی گریز از مرکز است ، به این صورت که قسمت متحرک پمپ تحت حرکت دورانی قطرات آب را از مرکز به خارج پرتاب می کند ، چون قطرات دارای سرعت زیاد می باشند در برخورد با پوسته سرعت آنها به فشار تبدیل می گردد . در واقع اساس کار آنها بر اعمال نیروی گریز از مرکز و تبادل اندازه حرکت در پره های پروانه به واحد وزن مایع مبتنی است . پمپ های سانتریفیوژ که متشکل از سه نوع جریان شعاعی ، جریان وتری و جریان محوری می باشند ، عموما با عناوین( Turbo Pumps, Impeller Pump, Roto Dynamic) در اصطلاح فرانسه شناخته می‌شوند .
دامنه کاربرد پمپ های سانتریفیوژ بسیار وسیع بوده ، و درصنایع شیمیایی ، کاغذسازی ، صنایع غذایی و لبنیات ، فلزات مذاب ، آب و فاضلاب ، ر فع مواد زائد ، نفت وپتروشیمی ودیگر مواد به کارمی روند . از نظرظرفیت و هد ، توانایی این پمپ ها برای ظرفیت های بالا و متوسط نوع جریان و تری و هدهای پایین نوع محوری و هد بالا نوع شعاعی می باشد . البته دو کمیت هد و ظرفیت مستقل از هم نیستند و به شکل ، اندازه و سرعت ایمپلر بستگی دارند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :