تبلیغات
همه چیز در مورد چیلر جذبی و تاسیسات مكانیكی - همه چیز در رابطه با پمپ های آبرسانی -قسمت چهارم
 
همه چیز در مورد چیلر جذبی و تاسیسات مكانیكی
دشمن من تاریكیست برای جنگ با آن شمشیر نمی كشم چراغ می افروزم
درباره وبلاگ


طراحی ، نصب ، راه اندازی ،نگهداری ، تعمیرات كلیه تجهیزات و تاسیسات تهویه مطبوع
09124761848

مدیر وبلاگ : علی قربانیان
نظرسنجی
مطالب ارائه شده تا چه حد قابل استفاده و کاربردی می باشد؟







وضع قرار گرفتن پروانه در پوسته باید به نحوی باشد که فاصله بین آن و پوسته حداقل ممکن باشد . این فاصله باعث می شود که مایع بین پوسته و پروانه قرار گرفته از یک طرف‌ آن راروغن کاری کند وازطرف دیگر مانع سایش پوسته و پروانه شود . به همین دلیل نباید این نوع پمپ را بدون مایع راه اندازی کرد . پمپ ای گریز ازمرکز توانایی ایجاد فشار بالارا ندارند لذا برای رسیدن به فشار بالا از چند پروانه ای ها استفاده می شود . این پمپ برای حجم زیاد و فشار پایین بهترین راندمان را دارد . میتوان جریان خروجی را بردن اینکه درداخل فشار زیاد شود بدون هیچ خطری متوقف کرد . همچنین این پمپ ها جریان خروجی ‌یکنواختی دارند . اگراین نوع پمپ باخروجی بسته کارکند ، درجه حرارت مایع درون پوسته‌ افزایش یافته وبا تولید بخار در قسمت داخلی دچار ارتعاش می شود که دراین وضع می‌ گویند پمپ هوا گرفته و باید هواگیری شود .
ب ) رینگ های سایشی :
تنها نقطه ای که پوسته و پروانه به عنوان اجزای دورانی و ثابت با هم در در تماس قرار می‌گیرند محل رینگهای سایش است . ممکن است که پمپ به دلایل مختلف ‌دچار ارتعاش شود . این ارتعاش باعث ساییده شدن پروانه و پوسته می‌گردد . در بعضی مواقع‌ باعث جام کردن پمپ می شود . برای جلوگیری ازاین وضع از یک حلقه سایش استفاده می شود که هم در پروانه و هم در پوسته کار گذاشته می‌گردد . با کمی لقی و نشت مایع از ما بین‌ این دو رینگ حرکت دورانی ایمپلر بدون ارتعاش و مشکلات مکانیکی صورت می‌گردد . لقی مابین دورینگ پوسته و پروانه موجب عبور لایه ای از مایع پمپاژ شده می شود که بعنوان‌‌ مستهلک کننده ارتعاش عمل می‌کند . اما نشت زیاد مایع نیز باعث افت کارآیی پمپ و هدر رفتن قدرت محرک می‌گردد . ارتعاش زیاد ، فشار زیاد و کارمداوم باعث سائیده شدن رینگ‌ها شده که باید به موقع تعویض شوند .
ج) شافت :
نقش اساسی شافت انتقال گشتاور وارده ، به هنگام راه اندازی و عملکرد و همچنین به‌ عنوان نشیمنگاه و تکیه گاهی برای دیگر قطعات دوار است . حداکثر خیز شافت در شرایط‌ دورانی می باید از حداقل لقی ما بین قطعات دوار و ثابت کمتر باشد . بار های اعمالی به‌ شافت عبارتند از :
1
.گشتاور
2
.وزن قطعات
.3
نیروی هیدرولیکی شعاعی و مقدار طراحی شافت ها این بارها به طور همزمان با فاصله یاتاقان ها ، مقدار( overhuge ) آویخته ازیک سر، سرعت های بحرانی و محل تاثیر بارها مورد بررسی قرارمی‌ گیرند . همچنین‌ شافت ها می بایست تحمل بار های ضربه ای ناشی از پیچش و عدم پیچش و تنش های حرارتی بهنگام سرد و گرم شدن را داشته باشند.
4)
شافت صلب و انعطاف پذیر( نرم ) شافتی که سرعت (دور) عملکرد نرمال آن پایین تر از دور بحرانی نخست آن قرار گیرد به شافت صلب موسوم است . اگر دور عملکرد آن بالاتر از اولین دور بحرانی قرار گیرد آن ‌را شافت انعطاف پذیر گویند .
معمولا دور عملکرد (20% )کمتر و( 25%- 40% ) بالاتر از دور بحرانی( critical speed) نگه میدارند . هنگام راه اندازی و خاموش کردن دستگاه باید خیلی سریع از دور بحرانی‌ عبور کرد.
د) یاتاقان ها :
وظیفه یاتاقان ها در پمپ نگهداشتن شافت و روتور در مرکز شافت در مرکز اجزاء ثابت و تحمل بارهای شعاعی و محوری است . تحمل کننده بارهای شعاعی را یاتاقان های شعاعی و تحمل کننده های بارهای‌ محوری را یاتاقان های محوری نامند . البته یاتاقان های محوری در عین حال بار شعاعی را نیزتحمل می کنند . یاتاقان های مابین کوپلینگ و پمپ را این بورد و یاتاقان های سمت دیگر را اوت بورد گویند . در پمپ های آویخته از یک سر شافت آن یاتاقانی که به پروانه نزدیکتر باشد را این بورد و دورتری را اوت بورد گویند . یاتاقان های محوری در سمت اوت بورد نصب می کنند.
ﻫ) کوپلینگ ها :
کوپلینگ ها برای انتقال دور و گشتاور از ماشین محر ک به ماشین متحرک به کار میروند . وظیفه ی دیگر کوپلینگ از بین بردن نا هم محوری ، انتقال بارهای محوری مابین دو ماشین و تنظیم شافت های محرک و متحرک در مقابل سائیدگی می باشد.
کوپلینگ ها دو نوعند:
کوپلینگ صلب: در مواقعی که دقت هم محوری باید بالا باشد از این نوع کوپلینگ استفاده می کنند . همچنین درمواقعی که لازم باشدکه یکی ازروتورها توسط شافت دیگر نگهداشته شود ، این کار را بوسیله کوپلینگ صلب انجام می دهند . در این نوع کوپلینگ ها اگر دقت هم محوری کم باشد باعث ایجاد مشکلات مکانیکی می گردد .
انواع متداول کوپلینگ صلب عبارتند از :
.1
فلنجی با پیچ های مناسب (استفاده رایج در پمپ های عمودی).
.2
کلمپی چاک دار.
3
.در امتداد محور.
کوپلینگ انعطاف پذیر:
این کوپلینگ های علاوه براینکه وظیفه انتقال قدرت ازموتوربه پمپ (شافت) رادارند عمل ازبین بردن ناهم محوری بین دو شافت محرک و متحرک را نیز انجام می دهند . کوپلینگ های انعطاف پذیر به غیر از مدل چرخ دنده ای برای دورها و قدرت های پایین استفاده می شوند.
و ) غلاف ها :
جهت‌ جلوگیری از فرسایش ، خوردگی و ساییدگی در محل کاسه نمدها و یاتاقان های داخل و دیگر قسمت ها از غلاف های مناسب استفاده می شود .
کاربرد پمپ های سانتریفیوژ:
پمپ دستگاهی است که با ازدیاد فشار سیال باعث انتقال آن از نقطه ای به نقطه ای دیگر می گردد . اساس کار پمپ گریز از مرکز براساس نیروی گریز از مرکز است ، به این صورت که قسمت متحرک پمپ تحت حرکت دورانی قطرات آب را از مرکز به خارج پرتاب می کند ، چون قطرات دارای سرعت زیاد می باشند در برخورد با پوسته سرعت آنها به فشار تبدیل می گردد . در واقع اساس کار آنها بر اعمال نیروی گریز از مرکز و تبادل اندازه حرکت در پره های پروانه به واحد وزن مایع مبتنی است . پمپ های سانتریفیوژ که متشکل از سه نوع جریان شعاعی ، جریان وتری و جریان محوری می باشند ، عموما با عناوین( Turbo Pumps, Impeller Pump, Roto Dynamic) در اصطلاح فرانسه شناخته می‌شوند .
دامنه کاربرد پمپ های سانتریفیوژ بسیار وسیع بوده ، و درصنایع شیمیایی ، کاغذسازی ، صنایع غذایی و لبنیات ، فلزات مذاب ، آب و فاضلاب ، ر فع مواد زائد ، نفت وپتروشیمی ودیگر مواد به کارمی روند . از نظرظرفیت و هد ، توانایی این پمپ ها برای ظرفیت های بالا و متوسط نوع جریان و تری و هدهای پایین نوع محوری و هد بالا نوع شعاعی می باشد . البته دو کمیت هد و ظرفیت مستقل از هم نیستند و به شکل ، اندازه و سرعت ایمپلر بستگی دارند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 29 اردیبهشت 1396 09:16 ق.ظ
Glad to be one of many visitants on this amazing internet site :
D.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:07 ب.ظ
First off I want to say superb blog! I had a quick question which I'd like to ask if you don't mind.
I was interested to know how you center yourself
and clear your thoughts before writing. I have had a difficult time clearing my thoughts in getting my thoughts out.
I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are
usually wasted simply just trying to figure out how to begin. Any recommendations
or tips? Kudos!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :