تبلیغات
همه چیز در مورد چیلر جذبی و تاسیسات مكانیكی - تعویض مبرد ها
 
همه چیز در مورد چیلر جذبی و تاسیسات مكانیكی
دشمن من تاریكیست برای جنگ با آن شمشیر نمی كشم چراغ می افروزم
درباره وبلاگ


طراحی ، نصب ، راه اندازی ،نگهداری ، تعمیرات كلیه تجهیزات و تاسیسات تهویه مطبوع
09124761848

مدیر وبلاگ : علی قربانیان
نظرسنجی
مطالب ارائه شده تا چه حد قابل استفاده و کاربردی می باشد؟







دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 :: نویسنده : علی قربانیان

امروزه صبحت از تعویض گاز فریون در سطح جهان می باشد و طبق آماری كه به دست آمده كشورهای مختلفی كه حدود 75 كشور می باشد معاهده مونترال را درباره این گاز امضاء نموده اند تا جایگزینی آن انجام گیرد .
لذا به دلیل حفظ سلامت محیط زیست لازم است كه گاز
CFCS ها كه عامل تخریب لایه اوزن (O3 ) می باشد حذف شود چون اطراف كره زمین اتمسفر وجود دارد كه چند صد كیلومتر عمق أن می باشد و در قسمتهای مختلف به اسامی تروپوسفر (TROPOSPHERE ) ، استراتوسفر (STRATOSPHERE ) ، مزوسفر (MESOPHERE ) ، ترموسفر (THEROMOSOPHERE
) ، توسط جغرافیدانان تقسیم و نامگذاری شده است .
اولین قسمت یعنی تروپوسفر ، ضخامت 8 الی 10 كیلومتر روی كره زمین داشته و نزدیك خط استوا 18-16 كیلومتر ضخامت دارد .
90 درصد حجم كل اتمسفر در این منطقه وجود داشته ، تلاطم هوای زیادی دارد ? قسمت استراتوسفر تا ارتفاع 50 كیلو متر بعد از این ادامه دارد و منطقه خیلی آرامی است .
تركیب جو زمین 78 درصد ازت ، 21 درصد اكسیژن و حدود 1 درصد گازهای نادر به ویژه آرگن می باشد . این گازها از گاز كربنیك ، بخار آب ، هیدروكربن ، تركیبات كلرواوزون نیز تشكیل شده و با وجود مقدار كم آنها نقش مهمی را برای كره زمین اجرا می كنند .
اوزن موجود در طبقه استراتوسفر به خاطر نقش در جذب اشعه ماوراء بنفش برای موجودات زنده اهمیت حیاتی دارد .
در صورتی كه تشعشعات خورشیدی ماوراء بنفش (
ULTRAVIOLETB ) توسط لایه اوزون جذب نشود و به سطح زمین برسند برای چشم انسانها زیان آور بوده ، سرطان پوستی در بدن تولید نموده ، مانع رشد گیاهان شده و قدرت دفاع طبیعی بدن انسان را در مقابل میكروب كم می كند
با وجود این كه مقدار زیادی كلر از آب دریا تبخیر می شود ولی در ارتفاعات كمتری قرار گرفته و به صورت باران ، دوباره به زمین بر می گردد . ولی كلری كه در فریون موجود است ، تا ارتفاع زیادی صعود كرده و به استراتوسفر می رسد .
همین تشعشعات ماوراء بنفش خورشیدی مولكول فریون را می شكافد و اتم كلر به دست آمده مولكول اوزن را كه از سه اتم اكسیژن تشكیل شده است تجزیه می نماید .
در این فعالیت باز هم اتم كلر جدا شده سالهای سال به تخریب مولكول اوزن ادامه می دهد .
اندازه گیری های انجام شده نشان می دهد كه در سالهای گذشته لایه حفاظتی اوزون به تدریج نازك شده ، و سال به سال نیز كمتر می شود و حداكثر این اتفاق در قطب جنوب و شمال رخ می دهد و اشكال اصلی از همین
CFC می باشد .این لایه ها گاز اوزن می باشند كه از اشعه ماورا بنفش خورشیدی جلوگیری می نماید .
این گاز در این لایه ها باید همیشه وجود داشته باشد و حركت تركیبی آن طور است كه اگر مقدار از آن از بین برود دوباره تولید می گردد كه می گویند اوزون به حالت بالانس است یعنی اگر مجدداً جایگزینی دارد بدین صورت كه از تجزیه دی اكسید ازت
NO2 در مقابل اشعه خورشید تحت تاُثیر اكسیدهای برم و كلر CFC ها و C2 یعنی نوزاد اكسیژن تولید می گردد و اوزون به حالت بالانس در می آید .
این مبرد پس از آزمایش به جای
R12 انتخاب شده است و نتایج مثبتی داشته است گاز R134a حروف a در جلوی مبرد به خاطر دو ایزومر با فرمول كلی مشابهه مطرح شده مثلاً مبرد R134 دارای فرمول CHF2CHF2 ایزومر متقارن دارند و گاز R134 با فرمول CH2FCF3 كه در هر دو فرمول C2H2F4 یعنی تترافلوئور اتان است مبرد فاقد كلر بوده و جز خانواده HFCS می باشد یعنی به هیدوفلوئوركربن تبدیل شده و ODP آن صفر است كه این مسئله بسیار مهم است پس نتیجه می گیریم گازهایی كه از خانواده HCFC باشد غیر مجاز و از خانواده HCFC باشد مجاز بوده به شرط ODP وGWP مساوی صفر باشد ODP تخریبی لایه اوزن و GWP = قدرت گرمایی كره زمین است G قدرت كره زمین W گرم شدن وP پتانسیل قدرت استفاده از FCF ها اشعه ماورا بنفش خورشید ملكول فریون را می شكافد در این حالت اتم كلر آزاد می شود و كلر آزاد شده ملكول ازون را به اكشیژن تبدیل می نماید و ادامه این حالت در سالهای گذشته باعث تخریب ملكول اوزن شده و چون تشعشعات ماورا بنفش توسط لایه اوزن جذب نمی گردد مستقیم به سطح زمین می رسد و زیان های زیاد از قبیل :
1- تابیدن اشعه خورشید به سطح دریا و تبخیر شدن آب دریا و مجدداً به صورت باران بر می گردد
2- كم شدن قدرت دفاعی بدن انسان در مقابل میكروبها .
3- جلوگیری از رشد و نمو گیاهان
4- ایجاد سرطان های پوستی در انسان
كه اصولاً آن را به دو دسته تقسیم می كنند :
1- اثر گلخانه ای به نام
GWP
2- اثر تخریبی به نام
ODP
هر نوع گازی كه این اثر را كمتر دارا باشد بهتر خواهد بود .
این گاز سمی نیست ، قابل اشتغال نیست ، حالت انفجار ندارد ، قدرت جذب رطوبت بالایی دارد ، درجه خلوص آن در حدود 95/99 درصد است ، از روغن آن پلی استر ساخته نشده است ، فیلتر مخصوص دارد ، مقدار شارژ آن كمتر از
R12 است ، چون این گاز از هوا سنگین تر می باشد در سطح زمین جمع می شود لذا تنفس در آن محیط صحیح نیست ، در منهای 5/26 درجه سانتی گراد به جوش می آید لذا باید وكیوم خوب شود و بسیار قوی باشد ، نشت در مكان كار باعث سوزش چشم و پوست خواهد شد ، در تماس با شعله ، گاز متصاعد شده سمی و سوزش دار است ، استفاده از تهویه در مكان شارژ الزامی است ، استفاده از دستكش و عینك لازم است .
جایگزینی مبردهای پیشنهادی
برای
CFC-R11
مبردهای غیر قابل اشتغال مانند
R-123a , R-123
مبردهای تا حدی قابل اشتغال .
R-141b , R-153

برای
CFC-R12
مبردهای غیر قابل اشتغال
R - 124 - R143 - 134a - R22 - R125 مبردهای تا حدی قابل اشتغال R-125a , R143a

برای
R500
مبردهای غیر قابل اشتعال
R-134a - R22 - R125
مبردهای تا حدی قابل اشتغال
R152a - R143a , R32

اثرات شیمیایی
R134a بر روی فلزات
اصولاً فلزاتی كه با
R12 سازگاری داشته با R134a سازگاری دارد فقط در آلیاژهای روی ? منیزیم ? سرب و آلمینیوم كه اگر بیش از 2% تركیبات آن ها باشد بهتر است استفاده نشود . در مقابل فلزات برنج ? استیل ? مس ? آلمینیوم ? نقره پایداری مانده R12 را دارد.
روغنكاری
روغنهای معدنی با گاز
R12 خیلی سازگاری دارند و احتیاجات سیستم را از نظر روان كنندگی و پایداری شیمیایی سازگاری مواد و بازدهی انرژی بر آورده می سازند .
ولی به خاطر تفاوتهای شیمیایی در گاز
R12 وR134a روغنهای مرسوم نمی توانند با گاز جدید احتیاجات را برآورده سازند ذرات روغن جدا شده از مبرد مایع در سیستم R134a ممكن است در لوله موئی و اواپراتور ته نشین گردد و باعث مقاومت عبوری در مسیر گازو كاهش انتقال حرارتی و برودتی شود در اغلب موارد به علت عدم برگشت روغن به كمپرسور باعث از كار افتادن آن میگردد لذا باید روغن با گاز جدید سازگاری داشته باشد دراین حالت روغن پلی ال استر آزمایش شده نتایج آن در پایداری بهتر نسان داده شده و توجهی كه باید داشت جذب رطوبت این روغن پلی ال استر است .
پلی ال استر می تواند خیلی سریع رطوبت را از هوا جذب كند بنابر این باید قبل از استفاده تمام قطعات مكانیكی سیستم برودتی كاملاً آب بندی شده باشند و زمان باز گردن درپوش های سیستم جهت نصب 10 دقیقه باشد تا رطوبت جذب روغن نگردد .
پلی ال استر
POLYOLESTER یكی از خواص روغن پلی ال استر این است كه وارنیش های سیم پیچی و عایق سیم بندی ها را در كمپرسور با خود حمل نمی كند م به علت جذب رطوبت باید درب روغن بسته باشد درب لوله های مورد استفاده از دو طرف بسته باشد . و در محل رطوبت دار از روغن استفاده نشود .
چون نسبت جذب روغن در فریون 12 با مقایسه با
R134a در قدرت حل شدن آب در حرارت 25 درجه سانتی گراد برای R12 ، 90 پی ام پی و در همین حرارت برای R134a ،2800پی ام پی خواهد بود .
قطعات سیستم برودتی
در سیستم شارژ گاز
R134a كندانسورهایی كه برای R12 ساخته شده می توانند با R134a مورد استفاده قرار گیرند ولی چون كمپرسورهایی كه با گاز جدید كار می كنند به علت حجم بیشتری كه نسبت به R12 دارند لازم است كندانسور نیز با حجم بیشتری نسبت به R12 مورد استفاده قرار گیرد .اوپراتورهایی كه برای R12 كار می كنند در مورد R134a به راحتی كار می كنند و برودت مورد نظر به دست می آید .
لوله موئی یا لوله كپی می بایست همراه با تغییر سیال تیرد تغییر كند تا اختلاف فشار و دبی مورد نیاز در سیستم تیرید ایجاد شود و به همین علت باید طول لوله موئی نسبت به
R12 عموماً درسیستم ها 20 درصد از نظر لولی اضافه تر باشد . اوپراتور كندانسور فعلی را می توان با R134a استفاده كرد و این گاز با فلزات فولاد ، مس و آلمینیوم بدون اشكال است .
فیلتر درایرچون قدرت جذب رطوبت در گاز
R134a است لذا باید فیلتر درایری در مسیر گاز قرار گیرد تا بتواند با قدرت بیشتری این رطوبت را جذب نماید به همین علت فیلتر درایرهای مخصوصی جهت R134a ساخته شده است نام فیلتر درایر (مولوكولارسیو) می باشد و این فیلتر درایرها با مشخصات XH7 وXH9 به بازار عرضه شده است كه در سیستم برودتی استفاده از XH9 عمل جذب بهتری نسبت به XH7 دارد باید فیلتر درایر درب بسته باشد چون اگر در هوا قرار گیرد و یا درب آنها بسته نباشد فیلتر خاصیت خود را از دست می دهد .

وكیوم كردن جهت گاز
R134a

چون روغن این گاز خاصیت جذبی رطوبت آن زیاد است باید برای وكیوم كردن از كمپرسورهای قوی كه بتواند تا 40 میكرون و یا 3% میلیمتر جیوه تخلیه نماید استفاده شود و یا می توان از دو كیوم استفاده كرد كه از دو طرف توسط سه راهی وكیوم نمود .
و یا از وكیوم پمپهای دو طبقه كه دو پمپ مكنده دارند و سری در مدار قرار می گیرند استفاده كرد و همچنین این گاز نقطه جوشی در حدود 5 درجه بالاتر از نقطه جوش فریون 12 دارد پس در اختلاف فشار كمی بالاتر از
R12 عمل خواهد كرد لذا بهتر است جریان هوا در كندانسور بیشتر جابجا شود كه استفاده از فن در كندانسور مناسب خواهد بود .
طریقه تعویض گاز
R12 و جایگزینی R134a
1- گاز
R12 را از سیستم تخلیه نمایید .
2- كمپرسور را بردارید و روغن آن را تخلیه نمایید .
3- كمپرسور را كه روغن آن تخلیه شده از روغن پلی اویل استر كه برای
R134a است به اندازه كافی پر نمایید .
4- پس از نصب كمپرسور و شارژ گاز با فریون 12 كمی كار كند تا روغن قبلی با روغن جدید مخلوط
گردد .
5- برای بهتر و مطمئن شدن بهتر است 3 بار روغن تخلیه و دوباره شارژ گردد تا كاملاً روغن قدیمی خارج گردد .
6- دقت كنید فریون 12 را كه بازیابی كرده اید توسط دستگاه مخصوص می توان در اثر تجزیه قابل استفاده قرار داد .
7- پس از 3 بار تكرار و بازیابی كمپرسور را جدا كنید و روغن را تخلیه نمایید كمپرسور را از روغن جدید به اندازه لازم پر نمایید .
8- لوله مویی را 20 درصد از نظر طولی اضافه نمایید .
10- فیلتر درایر
XH7 و یا در مورد لزوم XH9 نصب نمایید .
11- سیستم را پس از عملیات جوشكاری مناسب وكیوم نمایید .
12- پس از عمل وكیوم عملیات شارژ را انجام دهید و توجه كنید . حتماً از گیج سه شیلنگی استفاده
نمایید .
13- مقدار شارژ نسبت به
R12 تقریباً نصف خواهد بود كه این مقدار 5 الی 30 درصد سیستم ها است
14- پس از عمل آزمایش و ترموستات كردن و اندازه گیری مقدار سرمای لازم قابل استفاده می باشد
توجه
1- در محیط رطوبت دار دقت كنید درب كمپرسور و یا وسایل دیگر باز نباشد .
2- اندازه اواپراتور تغییری ندارد .
3- كندانسور می تواند حدود 10 درصد افزایش یابد .
4- اگر از واشر و یا شیلنگ استفاده می كنید مناسب با
R134a باشد .
5- چون مولكول
R134a كوچكتر از R12 می باشد امكان نشت در آن بیشتر است ، جوشكاری خوب و مناسب انجام شود .
6- حداكثر رطوبت مانده در سیستم نباید بیش از
mg 100باشد.
7- درجه وكیوم باید طوری وكیوم شود كه حدود 3% میلیمتر جیوه باشد .
8- نشت یابی
R134a توسط دستگاه لیگ دیتكتور LEAK DETECTOR كه مخصوص است انجام شود و دستگاه نشت یاب R13 مناسب نیست .
9- درجه حرارت خروجی از كمپرسور در مورد
R134a كمی خنك تر از درجه حرارت R12 است حدود10 درجه سانتی گراد .
10- راندمان كاری هر دو تقریباً مساوی است .
رابطه بین گرما و فشار
گاز
R134a نقطه جوشی در حدود 5 درجه بالاتر از نقطه جوش R12 دارد و باید در فشا ركمتری بالاتر از فشار R12 به جوش آید لذا احتیاج به هوای بیشتری در كندانسور دارد پس در دستگاه اندازه گیری فشار كمتری را برای R134a خواهد داد .
علت وكیوم كردن :
نقطه جوش فریون ( مبرد ) با بودن هوا در حد بالایی خواهد بود و برای سرد سازی مناسب نیست لذا وقتی وكیوم انجام می شود در اصل خلاء ایجاد شده و ماده مبرد به دلیل نبودن هوا نقطه جوشش تا حدی قابل توجهی كاهش می یابد و به راحتی در اواپراتور تبخیر می گردد .
كمپرسور داغ نمی شود و مسیر گاز بهتر و راحت تر خواهد بود و در لوله موئی ایجاد دمپرینگ و یا مسدود شدن آن نخواهد شد و شارژ گاز راحت تر انجام می گیرد

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 24 اردیبهشت 1390 07:43 ب.ظ
سلام
خیلی توپ بود
خواهشا یک سری اصلاعات درباره کنترل کننده ها و محل قرار گیریشون و نخوه کارشون بگو
علی قربانیانحتما در آینده نزدیك مطالبی در این مورد ارائه می گردد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :